Mis geen enkele update

Jammer dat je weggaat

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws

Page content

Rondreis door het mooie en indrukwekkende Sri Lanka (Gastblog)

article content

Rondreis door het mooie en indrukwekkende Sri Lanka, is een reisblog geschreven door Sebastiaan Meijndert. Laat je meevoeren met deze waanzinnige rondreis die zij door dit prachtige eiland hebben gemaakt. De foto’s liegen er niet om. Zij hadden een droom, een gedachte, een idee en wij, Tourmaster Sri Lanka, hebben deze mooie reis met onze kennis en ervaring over Sri Lanka tot werkelijkheid gebracht.

Rondreis Sri Lanka

Colombo was een prachtige start van onze rondreis.
Vers uit Rotterdam is het een mooie manier om te acclimatiseren zonder dat je het idee hebt dat je iets aan het missen ben. De eerste dagen vakantie is het vooral wennen aan niets moeten, loslaten van verplichtingen, werk… en waar kan dat beter dan in een rommelige, grote, drukke maar oh zo boeiende stad.
Galle Face Green, Victoria Park, Old Dutch Hospital, een prachtige tempel en een ritje met de trein konden we dag 1 al afstrepen van ons lijstje. En oh ja, relaxen bij ons rooftop-zwembad in het OZO Beach hotel. Heerlijk eten is nooit ver weg in Colombo (en Sri Lanka, bleek later). En spotgoedkoop!

rondreis Sri-Lanka Colombo
Rondreis Sri Lanka Pettah Colombo
Rondreis Sri Lanka Colombo Hindu tempel

Dag 2 hebben we de Pettah market bezocht en wat grote winkelcentra waaronder Odel. Maar ook wat meer ge-relaxed. De smaak van de vakantie kwam er al in 🙂

rondreis-sri-lanka-stupa-anuradhapura-300x300Dag 3 begonnen we aan onze rondreis, al maanden geleden gepland via Tourmaster Sri Lanka.
Helemaal samengesteld naar onze wensen met kleinschalige maar bijzondere accommodaties, een privé chauffeur en een mooie mix van cultuur en natuur. Onze chauffeur Shammika kwam ons in de ochtend halen voor onze rondreis en nam ons mee via Negombo naar het hoge noorden, naar Anuradhapura. Wat een historie, en wat een imposante overblijfselen. Imposant was een Bodhi-boom van ongeveer 2250 jaar oud. Veel apen, prachtige natuur. Zoveel indrukken maken moe, dus aan het einde van de middag zijn we ingecheckt in een prachtig kleinschalig hotel. Onze kamer met openslaande deuren had een prachtig uitzicht over de rijstvelden. Mooier wakker worden kan haast niet…

rondreis-sri-lanka-polonnaruwa-ancient-city-300x300De volgende dag 4, stond Polonnaruwa op het programma. Wanneer je denkt dat het niet imposanter kan, heb je het mis. In deze eveneens (alhoewel minder) oude stad staan veel overblijfselen nog overeind. Deze stad neemt je echt mee terug in de tijd. De jungle die tot aan de gebouwen te vinden is, de apen & vele vogels maken dit een plek recht uit Jungle Book. In de namiddag kregen we de kans om olifanten te kijken in een naburige nationaal park. We hebben besloten dit niet te doen, maar in plaats daarvan zijn we naar een meer gegaan en hebben we daar een prachtige zonsondergang gezien terwijl honderden Aziatische reigers hun weg zocht naar hun slaap verblijf in de bomen langs het meer. Samen met veel locals hebben we genoten van een drankje en wat lokale zoetigheden. Onze overnachting was in een Rice Villa. Wederom een prachtige accommodatie. Een prachtige ruime kamer, een ruim terras en dat alles aan de rijstvelden. Net als de avond ervoor genoten we hier van een heerlijke Sri Lanka Rice&curry, Een tafel vol schaaltjes met daarin verschillende bijgerechten bij de rijst en een kip/vlees of viscurry,
Het was moeilijk om in de late avond mezelf in bed te krijgen, zo genoot ik van de stilte, de sterren, de maan en de koelte op het terras.

Rondreis Sri Lanka Giritale Lake met Tourmaster Sri LankaDag 5 begon bij onze Rice Villa o.a. met een heerlijke cocos- pannekoek. Daarna pakten we onze spulletjes weer in en gingen we richting Sigiriya. Onderweg hebben we een boottocht gemaakt over een meer, een tochtje op een landbouw kar en een introductie op het platteland leven van de lokale bevolking. Waaronder de hutten hoog in de bomen, waarin elke avond iemand op wacht zit om uit te kijken naar olifanten en ze waar nodig te verjagen. Dat de olifanten dichtbij waren zagen we op weg al, waar een olifant vlak bij de weg stond te grazen. Prachtig natuurlijk! Maar zodra ze je oogst rijst opeten is het minder prettig.
Hier hebben we wederom een Sri Lanka Rice & Curry gegeten, gemaakt door een lokale huisvrouw. En die liefde proefde je natuurlijk, heerlijk!
In de namiddag gingen we naar Sigiriya. Dat is een gigantische rots, die opdoemt in een grote vlakte. Er ligt een soortgelijke berg naast, waar een tempel te vinden was. Op deze rots stond echter een compleet paleis. rondreis-sri-lanka-leeuwenrots-sigiriya-lionrock-300x300Meer dan muurschilderingen, de paleis tuinen en de fundering is hier niet van over (maar evengoed indrukwekkend). Wat wel over is, is het prachtige uitzicht over het groene Sri Lanka. Omdat we in de namiddag waren gegaan konden we boven van de zonsondergang genieten. En dat was er weer eentje om nooit te vergeten. Onze overnachting hadden we in een Mudhouse. Dit is de traditionele bouwstijl in dit gebied, en ik snap wel waarom. Het is heerlijk koel! Onze chauffeur had deze avond een westerse maaltijd voor ons geregeld, we aten kip, groente en gebakken aardappelen. Een teken dat Shammika wel wist waar we behoefte aan hadden!

Dag 6 van onze rondreis, gingen we op weg naar Kandy. Een mooie stad in het midden van Sri Lanka. Wat een natuur, net als de hele rondreis Sri Lanka Kandy dancer weddingroute er naartoe. Genoeg te zien onderweg. In Kandy weer even genoten van wat tijd bij het zwembad in het Thilanka hotel. Vanuit daar te voet naar de tempel van de Tand voor een ceremonie tijdens zonsondergang. Indrukwekkend en druk. De dag afgesloten met een hele culturele maaltijd bij… de Pizzahut. 🙂

Dag 7 zijn we begonnen met een bruiloft. Prachtig verklede Kandy-dansers, de bruid en bruidegom. We hebben het allemaal van dichtbij mogen zien in ons hotel. De verdere ochtend brachten we een uitgebreid bezoek aan de botanische tuin van Kandy. Apen, veel vleermuizen en heel veel mooie natuur. En natuurlijk een mooi theehuis om even te genieten van een kopje Ceylon thee, de zon, rust en natuur.
De middag riep het zwembad (het is tenslotte ook vakantie) en de avond hebben we het stadje bekeken waaronder het meer, de markt en de straten rondom het centrum. Het is onbeschrijflijk hoe geweldig deze stad is wanneer de zon ondergaat. Mensen gaan naar huis, winkelen nog wat, eten wat op straat terwijl er duizenden spreeuwen heen en weer vliegen onder luid gekwetter. Heerlijk!

Rondreis Sri Lanka Kithulgala Keliani rivierDag 8 zou een actieve dag worden. We reden naar Kitulgala. Een prachtig gebied in een dal waar een grote rivier doorheen stroomt. Hier is de film Bridge over the River Kwai opgenomen. We gingen hier overnachten in een river-view tent. In de middag zijn we gaan raften over de Kelani Ganga. Dat was echt supertof om te doen!! En daarnaast hebben we ook nog een Canyon-ing trip gemaakt. Springen in kleine potholes vanaf een waterval. Cool en eng tegelijk! Alles overleefd en erna heerlijk genoten van de rust van het kabbelende water in het resort. Echt een aanrader!
Dag 9 klommen we vanuit het dal steeds hoger, tot bijna 1900 meter in Nuwara Eliya. Onderweg veel theeplantages, waarvan we er eentje ook bezocht hebben. In de middag kwamen we aan in ons ‘House of Leisure’. We hebben in de middag de stad bekeken, waaronder het ruime stadspark waar je kan genieten van een kopje thee van 15 cent. Het klimaat is heerlijk, koel en in onze winter vaak zonnig. Vanuit onze accommodatie hadden we in de avond een prachtig uitzicht op de zonsondergang, gezien richting Adams Peak. Adembenemend mooi. De schemering gaat in Sri Lanka altijd gepaard met het gezang van een monnik vanuit de tempel. Ook hier, vanaf de overkant van het dal. Een tempel die we de dag erna hebben bezocht.

Dambulla Sri Lanka
Rondreis Sri Lanka Nanu Oya Treinstation Treinreis Nuwara Eliaya
Rondreis Sri Lanka Nuwara Eliya thee plukken

rondreisSri Lanka Horton Plains Nuwara EliyaDag 10 van onze rondreis, begon voor ons in alle vroegte, want ruim voor zonsopgang werden we door Shammika opgehaald voor onze rit per jeep naar Horton Plains. Dit Nationale Park ligt op grote hoogte en heeft daarom een koel (in de vroege ochtend heel fris) klimaat met een steppe achtige begroeiing en prachtige nevel wouden. Belangrijke bezienswaardigheid hier is Worlds End, een gigantisch ravijn, welke het einde is van Horton Plains. Je kunt er, komend vanaf het parkeerterrein, op 2 manieren naartoe. Linksom of rechtsom. De laatste was niet de keuze van de overige toeristen, wel dus onze. En dat bleek een goede, want we hadden de Plains zo goed als voor onszelf, en toen we de terugweg vanaf Worlds End door de nevelwouden liepen, was het hetzelfde. We hebben niet veel beesten gezien, maar desalniettemin enorm genoten van de indrukwekkende natuur. De middag hebben we genoten van de lentezon, met een temperatuur van 20 graden heerlijk te genieten! In de namiddag hebben we een klim gemaakt naar boven op One Tree Hill, een mooie berg vol theeplantages en met een mooie tempel halverwege. Bovenop de berg is niet veel te zien, maar de klim ernaartoe biedt wel mooie uitzichten over de theeplantages, Nuwara Eliya en de omliggende bergen (waaronder de hoogste van Sri Lanka).

rondreis-sri-lanka-seetha-amman-temple-nuwara-eliya-300x300Op dag 11 hebben we in de ochtend de tempel van Seetha bezocht in Seetha Eliya (dal). Een hele oude tempel met ontzettend mooie legendes. Magisch. Na deze mooie ervaring zijn we naar het treinstation gebracht voor een prachtige paar uur durende trip naar Ella. We hadden een geweldig uitzicht over de theeplantages en de natuurgebieden. Genieten, terwijl je je niet druk hoeft te maken om je bagage (want die ging natuurlijk mee met Shammika). Bij aankomst in Ella zijn we eerst naar ons mooie hotel gegaan. Dit hotel biedt een geweldig uitzicht over Ella Gap en Ella Rock (inclusief blik op de Kithal Ella waterval). In de namiddag hebben we onze wandelschoenen weer aangetrokken voor een hike naar Little Adams Peak. Wat een uitzicht! Wandelen maakt hongerig, dus we genoten extra van een uitgebreide Sri Lankan Rice & Curry in ons hotel. Biertje op het balkon, geruis van de waterval op de achtergrond, de sterren…. Genieten!

rondreis Sri Lanka bundala national park apenOp dag 12 was het tijd om het binnenland te verlaten richting de kust. We zijn via Rawana Falls naar Tissamaharama gereden. Onderweg weer genoten van het groen, de rijstvelden, de activiteiten langs en op de weg. In de namiddag stonden we voor een klein dilemma tijdens onze rondreis. Yala, of het kleinere Bundala National Park. We kozen voor het laatste, en dat bleek een goede keuze. We waren nagenoeg de enige in het park (met jeep) en hebben naast prachtige natuur, ontelbaar veel vogels ook twee olifanten gezien (waaronder de Royal Elephant met slagtanden), krokodillen, herten en héél veel apen. Yala is naar wat wij gelezen hebben ook prachtig, maar enorm druk. Nu hadden we het idee dat we iets bijzonders meemaakten. Ons resort was weer perfect. Mooi zwembad, fijne ruime kamer, prachtige locatie!rondreis Sri Lanka jeep safari wilde olifanten bundala national park
De volgende dag moesten

we na de rit naar Mirissa afscheid nemen van Shammika. Hij liet ons achter in Palm Villa. Daar kregen we bungalow 1. Een prachtige kamer, met een terras aan het strand. Sowieso een prachtige accommodatie met leuk en jong personeel die graag een praatje maken maar niet opdringerig zijn. Het eten was er heerlijk. Die lunch, op dat strand… ik zal het niet snel vergeten.
De middag stond vooral in het teken van rust, strand en zon!

Dag 14 begon voor ons met een iets mindere ervaring. We gingen walvissen kijken, maar de boot waarop we zaten ging stuk nadat we waren aangekomen op de locatie waar de walvissen zich bevonden. Daarop besloot de kapitein direct weer terug te gaan, op één motor. Dat duurde natuurlijk behoorlijk lang maar gelukkig hadden we de stroming en wind mee. We waren gelukkig voor de lunch weer terug en hebben toch nog wat dolfijnen gezien. De middag was gereserveerd voor het strand, maar de zon scheen niet echt. We zijn dus na een duik in zee en wat rust op onze veranda, vertrokken richting Matara. De lokale bussen wilden niet stoppen, dus uiteindelijk met een Tuk-Tuk. De rit duurde ruim een half uur, en kostte ons slechts 2 euro. In Matara zijn we geslaagd en hebben we wat kado-souveniers kunnen kopen.
rondreis Sri Lanka matara monks buddhismNa een heerlijke nacht en lekker begin van de dag met een duik in zee (en zon!) gingen we voor de laatste twee nachten naar Unawatuna. Onze accommodatie hier is Nature Trail Boutique hotel. Het grenst aan de achterkant aan het Rumassala National Park. Een gebied dat naast veel legendes en mooie natuur ook nog iets bijzonders heeft: de laagste zwaartekracht ter wereld. Licht als een veertje waren we daar dus. Het gebied trekt veel vleermuizen aan die in de schemering bij ondergaande zon allemaal uitvliegen over het eiland, over het Nature Trails hotel heen. Prachtig en uniek om te zien. Tel daarbij op de apen die in de bananenbomen naast ons hotel op zoek waren naar een avondsnack, en je snapt dat dit weer een unieke ervaring was. We hebben deze laatste dagen onder andere Galle Fort bezocht (geweldig!) en Jungle Beach (aan de andere kant van het natuurpark achter het hotel). Daar zijn we lopend naartoe gegaan, een flink steile weg omhoog, maar met 30 minuten lig je wel in zee bij een prachtig wit bounty-strand.

rondreis Sri Lanka jungle beach Unawatuna kinderen spelen strand
rondreis Sri Lanka schildpadden opvang telwatta turtlehatchery
rondreis Sri Lanka mirissa strand zee

Shammika kwam ons op onze laatste dag halen, en we zijn via een Turtle farm naar Negombo gegaan, waar we na een overheerlijke laatste Rice & Curry weer op het vliegveld naar huis gestapt zijn. Niet alleen met volle koffers (thee, wierook, wat souvenirs) maar ook met veel ervaringen rijker. Ik heb expres nog wat Rupees overgehouden van onze rondreis, een goede reden om nog eens terug te gaan! Want hoeveel landen ik ook heb gezien, Sri Lanka is echt één van de mooiste en indrukwekkendste ter wereld. Tot snel!

Tourmaster Sri Lanka: Bedankt voor deze uitgebreide Blog met prachtige foto’s. We hopen jullie gauw weer te ontmoeten op dit mooie eiland. Tot een nieuwe rondreis door Sri Lanka!

rondreis Sri Lanka tour door Sri Lanka Tourmaster Sri Lanka

Comment Section

0 reacties op “Rondreis door het mooie en indrukwekkende Sri Lanka (Gastblog)